Onze muziek

| Home | Dat zijn wij | Onze muziek | Discografie | Foto/Video | Concerten | FranÁais | Contact |

Bob, Frank en Zussen legt zich toe op eigentijdse interpretaties van vocale en instrumentale muziek uit de middeleeuwen en de renaissance,†met een gevarieerd repertoire dat†in zijn tijd populair was bij vele en verschillende bevolkingslagen. Bedelaars zongen de liederen op straat, troubadours en trouvŤres speelden ze in herbergen of in de burchten ter ontspanning van de bewoners, eerbare burgers zongen de teksten samen na de maaltijd en hun dochters speelden de melodieŽn op hun virginaal of spinet.†Later werd deze muziek ook uitgegeven. Professionele componisten verfijnden en bewerkten ze voor verschillende instrumenten, die alles tot vermaak van de heren in wiens dienst ze stonden.

Bob, Frank en Zussen wil aan de oude muziek een actuele klank geven, zonder aan de essentie ervan te raken of er goedkope arrangementen van te maken.†Zij zijn van mening dat dansmuziek, drink- en liefdesliederen in de eerste plaats spontaan moeten gebracht worden met de instrumenten waarover zij beschikken, zoals zij denken dat vroeger ook gemusiceerd werd.†Deze muziek wordt gecombineerd met een aantal nummers uit een recenter verleden en met eigen composities die door de oude muziek geÔnspireerd zijn. Zo ontstaat een wondere symbiose van folk en oude muziek.

Een uitgebreid akoestisch instrumentarium zorgt voor veel afwisseling: gitaren, mandoline, mandocello, mandola, viool, blokfluiten, dwarsfluit, harmonium, schalmei, allerlei percussie...

In zijn bestaan speelde de groep zowat overal in BelgiŽ en Nederland,†verzorgde tal van radio- en tv-opnames† en bracht na drie LPís in de jaren tachtig†ook reeds vijf CDís op de markt. Zij zijn ook te horen op de verzamel-CD Folk in Vlaanderen (2000) en Folk Music in Flanders (2006).


Enkele recensies van de nieuwste CD†Forget Not Yet

groep Bob, Frank en Zussen is zo ongeveer de langst bestaande folkgroep uit BelgiŽ, opgericht in 1972. De relatieve onbekendheid van deze toch kwaliteitrijke groep zal maar ten dele met de oubollige naam te maken hebben.† Ze laten zich voor een flink deel inspireren door de muziek zoals die klonk in de tijd van de renaissance.† En dat spreekt nu eenmaal niet een heel breed publiek aan. In tegenstelling tot vele anderen in de jaren zeventig heeft de groep zich nooit vooral gefocused op Vlaams materiaal, maar haalt het de inspiratie ook bijvoorbeeld uit Engeland, Frankrijk, ItaliŽ en Spanje.† Forget Not Yet bevat in die lijn herkenbaar materiaal.† Oude muziek, met fraaie vocalen, al of niet meerstemmig, soms a capella gezongen, en instrumentaal werk.† Snaren hebben dit keer een vooraanstaande plaats, waaronder de mandoline van nieuw vijfde groepslid Gerd Van Loock.† Het alledaagse (liefdes)leven uit de middeleeuwen, en de smart die daarbij hoort, wordt bezongen, afgewisseld met vlotte tarantella's en bourree's. In sfeer wordt iets van Rum opgeroepen, maar dan met wat lievere, meestal vrouwelijke, vocalen en wat minder spanning.† Maar de plaat is wel en vooral heel mooi.† Een must voor wie van renaissance- georiŽnteerde folk houdt.

(Michiel van Harten, New folk Sounds)

Ruim dertig jaar zijn Bob, Frank en Zussen al actief en nog steeds ligt hun muziek aangenaam in het oor.† De grote verdienste van deze briljante muzikanten is dat ze erin slagen ernstige muziek toegankelijk te maken voor de doorsnee folkie.†Hun nieuwste album is een mooie symbiose van oude muziek, volksmuziek en traditionele liederen uit West-Europa, aangevuld met eigen composities. De muzikanten hanteren met groot gemak gitaar, mandocello, mandola, mandoline, viool, harmonium, dwarsfluit en blokfluit.†Het repertoire is ijzersterk, de uitvoering verzorgd en de opbouw afwisselend.†Uit het zuiden haalden ze een paar opzwepende tarantella's†en enkele weemoedige Sefardische liederen.†De bourree mocht uiteraard evenmin ontbreken. Bob, Frank en Zussen zijn niet alleen instrumentaal sterk, het zijn bovendien voortreffelijke zangers. Vijf liederen worden zelfs vierstemmig a capella gebracht.†Voeg daarbij nog enkele Angelsaksische traditionals en een paar puike composities van Frank Claessens, waaronder de melodie van het titelnummer - een klaagzang van Thomas Wyatt - en je krijgt een zeer aantrekkelijke cd.

(Renť Warny in Goe Vollek!, nr. 2007/3)

Bijna 30 jaar geleden had ik een kotgenote die dagenlang dezelfde LP grijsdraaide.†Bob, Frank en Zussen met hun toenmalige hit†Belle qui†tiens ma vie. Nu, zoveel jaar later, ligt hier de meest recente CD van de groep voor me. Bob en zus hebben intussen de groep verlaten, maar†Frank Claessens†en zus†Gina Claessens†zijn er nog altijd bij.†De rest van de groep bestaat uit†Philippe Lardinois,†Randi Broager Grøn†en†Gerd van Loock.† De groep brengt vooral volksmuziek uit de Middeleeuwen en Renaissance, vaak in eigen arrangementen, en aangevuld met eigen werk.†Hun bedoeling is hun publiek laagdrempelig kennis te laten maken met de muziek zoals hij moet hebben geklonken aan de hoven, in de herbergen en op de straten vele eeuwen geleden.†Ze gebruiken daarbij wel een min of meer hedendaags en in elk geval uitgebreid instrumentarium.
Op deze CD vinden we 16 erg gevarieerde nummers.†We krijgen zowel zuiver vocale en zuiver instrumentale muziek als liederen met begeleiding.†Een mooi staaltje van het kunnen van deze routiniers.†Het boekje (eigenlijk alleen een blaadje) geeft voor elk nummer wat summiere achtergrondinformatie en het volledige instrumentarium dat voor het desbetreffende nummer werd gebruikt.
We steken van wal met 2 tarantella's (Tarantella Italiana†en†Tarantella Siciliana), een mooi, snel instrumentaaltje om te beginnen. Op de CD staan 2 sefardische liederen†Puncha puncha†en†Morena me Llaman.†Wat opvalt bij deze nummers, maar ook bij alle andere liederen, is de zorg die besteed is aan de begeleiding.†Het enige puntje van kritiek dat we er op hebben, is dat de hoge tonen van onder andere blokfluit en een van de zangeressen wel erg scherp doorkomen. Waarschijnlijk een keuze bij de mixing, maar naar mijn smaak net iets tť scherp.
Polly on the shore†is een mooie a capella, die perfect past in de Engelse traditie.†Het is een nummer dat je qua stijl onmiddellijk aan Coope, Boyce and Simpson doet denken. Ook†Low Down in the Broom†is er zo eentje.†En dit laatste werd gearrangeerd door...†Barry Coope.†Er staan nog een paar a capella's op deze schijf.†Renaissancemuziek van gekende (maar daarom nog niet bekende) componisten.†Misschien het bekendste hiervan is†Je ne l'ose dire, een lied over een bedrogen echtgenoot waar de vrouwtjes zich vrolijk over maken. Het tempo mocht hierbij misschien toch iets sneller zijn.
Mijn favoriet op deze CD is nu net geen oud nummer, maar van de hand van Frank Claessens zelf.†Ferre†is een snel virtuoos nummer op gitaar, mandoline het harmonium.
Even dacht ik dat ze een gastzangeres van Kadril hadden ingehuurd. De stem van een van de zangeressen (ik vermoed Randi Broager Grøn) lijkt namelijk op het eerste gehoor heel sterk op die van Heather Grabham.†Die stem komt heel goed tot haar recht in het liefdesliedje†My Johnny was a shoemaker.
Forget Not Yet is geen folkplaat zoals we er vaak te horen krijgen.†Het is eerder een teruggrijpen naar oude Middeleeuwse en Renaissancemuziek, naar melodieŽn en teksten uit de traditie, en gebracht op een meer traditionele manier dan we van de huidige generatie folkgroepen gewoon zijn.†Maar dat verhindert niet dat de groep een stevige indruk maakt, met respect voor de traditie en met meesterschap en een grote muzikale kunde gebracht.

(Steven,†Folkroddels.be)


[naar boven]